Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Bezpečnosť pri práci s motorovými vozíkmi

Dátum: Rubrika: BOZP ADRESNE

Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci (ďalej len "BOZP") s pracovnými prostriedkami predstavuje pestrú, zložitú a náročnú oblasť činnosti, ktorú je zamestnávateľ-výrobca, povinný zo zákona vykonávať. Bezpečnosť technických zariadení, medzi ktoré na popredné miesto radíme motorové vozíky, je jednou z významných oblastí BOZP. Motorové vozíky patria medzi najrozšírenejšie mechanizačné prostriedky pre manipuláciu s materiálom. Ich veľmi široká typová skladba, doplnená vo väčšine prípadov o možnosť využívania prídavných zariadení, robí z nich prakticky nenahraditeľné manipulačné prostriedky so širokým uplatnením. Racionálne a technologicky správne a bezpečné využívanie motorových vozíkov je prínosom nielen pre efektívnejšiu produkciu, ale aj výrazne zlepšuje pracovné podmienky a znižuje fyzickú námahu pracovníkov.
Stále stúpajúce nároky na množstvo prepravovaných a manipulovaných materiálov si vyžaduje permanentnú potrebu riešiť problematiku bezpečných a na ľudskú prácu menej náročných technologických postupov a pracovných operácií zabezpečujúcich túto činnosť.
Prevádzkovanie motorových manipulačných vozíkov je značne rizikovou činnosťou.
Povinnosti zamestnávateľa na predchádzanie úrazom
Z výsledkov kontrol inšpekcie práce v ostatných rokoch vyplynulo, že školenia obsluhy sú často vykonávané vo všeobecnej rovine podľa platných právnych predpisov, ale nie na konkrétne typy používaných vozíkov. V mnohých prípadoch nebola obsluha oboznámená s návodmi výrobcov na ich obsluhu, pretože návody k dispozícii neboli. Tiež nebolo vyhodnotené riziko stretu motorového vozíka s osobou - zamestnancom; vozíky neboli zaistené proti zneužitiu neoprávnenou osobou alebo boli používané poškodené vozíky.
U kontrolovaných subjektov bola zanedbávaná povinnosť zamestnávateľov vykonávať najmenej raz za 12 mesiacov následné kontroly pri "neelektrických" zariadeniach, ako sú napríklad prídavné zariadenia pri manipulačných vozíkoch. Zariadenia boli prevádzkované bez ochranných zariadení, v rozpore so sprievodnými a prevádzkovými dokumentáciami. Nebola písomne vymenovaná zodpovedná osoba za prevádzku vozíka.
Zásady bezpečnej jazdy a predchádzanie úrazom
Značný počet dopravných nehôd pri práci s motorovým vozíkom vzniká neznalosťou a nedodržiavaním zásad bezpečnej jazdy a manipuláciou s materiálom. Svoju úlohu tu zohrávajú aj psychologické aspekty, zručnosť a technika jazdy, ako aj správania sa obslúh motorových vozíkov a ostatných účastníkov cestnej premávky. Pri používaní motorových vozíkov neexistuje dokonalý bezpečnostný systém, ktorý by zamedzil dopravnej nehode alebo zaistil, aby pri manipulácii s materiálom neprichádzalo k úrazu.
Predovšetkým záleží na každom vodičovi, na miere jeho vedomostí, skúseností, zručnosti, na jeho charakterových vlastnostiach a taktiež na jeho duševnom zdraví a fyzickom stave, ako bude vedieť v danej nebezpečnej situácii reagovať.
Pri nedodržiavaní bezpečnostných predpisov a noriem, ktoré platia pre prevádzku motorových vozíkov, prichádza často k vzniku zložitých a nebezpečných situácií, ktoré musí vodič okamžite riešiť. Najčastejšie sa tak stáva, keď vodič nie je v dobrej kondícii (únava, stres, alkohol, choroba a iné), alebo ak riadi vozík nevhodným spôsobom. V organizáciách často dochádza k vzniku "skoro nehody" alebo "skoro úrazu" neprimeraným správaním niektorých vodičov - obslúh motorových vozíkov alebo ich spolupracovníkov. Skúsení vodiči v takom prípade vedia včas zareagovať, a tak zabrániť nehode.
Každý účastník cestnej premávky, či už v organizácii, alebo mimo by sa mal spávať tak, aby nebezpečné situá­cie nevytváral a tak ne­ohrozoval sám seba ako aj spolupracovníkov a účastníkov cestnej premávky.
Dopravná nehoda je udalosť, pri ktorej vzniká zranenie, škoda na majetku, motorovom vozíku, technickom zariadení alebo závažná udalosť na zdraví.
Dopravná nehoda vzniká v dôsledku náhlych a nepredvídateľných okolností, ktoré porušili správny bezpečný chod prevádzky ako napríklad:
-
nedostatok vedomostí pri manipulácii s materiálom,
-
nedostatok zručností a pohybových návykov pri jazde,
-
nedostatok potrebných charakterových vlastností,
-
únava, nevyspanie (choroba, zábava), neznalosť pracoviska atď.,
-
nesprávne reagovanie v dôsledku časovej tiesne, lieky a alkohol.
Vhodným spôsobom predchádzania nehodám je defenzívny spôsob jazdy, kde základom je obranná činnosť pri neočakávanom a nebezpečnom konaní iných účastníkov cestnej premávky. V súčasnej dobe je vhodné rozvíjať stále kooperatívny spôsob jazdy a manipulácie s materiálom, zdôrazňujúci spoluprácu a pozitívne partnerstvo na pracoviskách, t.j. skúsené obsluhy pomáhajú menej skúseným pri zvládaní namáhavých situácií, niekedy spravíme i úkony, ktoré dopravné predpisy nevyžadujú, ale ktoré pomôžu pri bezpečnom vyriešení danej situácie.
Poznatky z praxe:

Úrazový dej: 
V sklade práčok pracovník servisnej firmy opravoval motorový vozík (ďalej len "MV"). Mal ho odstavený na komunikácii o šírke 3,25 m vyznačenej na podlahe skladu pre prevádzku MV tak, že zaberal z jej šírky 1,7 m. Vodič druhého MV so zvieracími čeľusťami previezol voľným prejazdovým profilom vedľa neho práčky do skladu. Pri návrate s prázdnym MV tou istou trasou opravára pri MV nevidel. Asi po 12 min. tadiaľ prevážal ten istý vodič naraz 8 ks práčok (4 dole a 4 hore) pričom nemal dostatočný výhľad (ponad náklad videl len časť hornej konštrukcie opravovaného MV) na jazdnú dráhu. Napriek tomu, že zvieracie čeľuste presahovali šírku MV na bokoch len o 15 cm a voľný prejazdový profil bol dostatočne široký zasiahol čeľusťou opravára do hlavy, čím mu spôsobil smrteľné zranenie, ktorému postihnutý na mieste podľahol. Podľa výpovede svedka mal opravár odklopený kryt batérie nad ňou a nemohol mať dostatočný prehľad o tom, čo sa okolo neho deje.

Poučenie k úrazovému deju: 
Nesprávne a nevhodne zvolený pracovný postup vodiča MV, pri preprave 8 práčok. Porušenie zásad bezpečného vedenia MV, tým že vodič nevidel opravára MV a porušil bezpečnostné predpisy a zásady pri jazde s MV.
O prevádzke manipulačných vozíkov hovorí STN 26 8805 Manipulačné vozíky s vlastným pohonom - Prevádzka, údržba, opravy a technické kontroly. Manipulačné vozíky a ich prídavné zariadenia sa obsluhujú podľa návodu na používanie. O prevádzke manipulačného vozíka sa vedú záznamy. Zamestnávateľ okrem iného musí určiť osoby zodpovedné za technický stav a prevádzku manipulačných vozíkov, stanoviť požiadavky na ich kvalifikáciu, ich práva, povinnosti a zodpovednosti, určiť na obsluhu manipulačných vozíkov iba osoby na to odborne, telesne a duševne spôsobilé, zabezpečiť preukázateľné zoznámenie vodiča manipulačného vozíka s bezpečným používaním vozíka a prídavných zariadení, ktoré bude vodič obsluhovať, v prípade nutnosti zaistiť vypracovanie dopravno-prevádzkového poriadku.
Motorové vozíky patria medzi najrozšírenejšie mechanizačné prostriedky pre manipuláciu s materiálom. Motorové vozíky sú určené pre prevádzku na ceste s tvrdým a rovným povrchom okrem vozíkov terénnych. Možno ich používať len na účel, na ktorý sú konštruované a určené výrobcom a pre ktorý je schválená ich technická spôsobilosť uvedená v sprievodnej technickej dokumentácii. Najčastejšie sa požívajú v dopravnom a prepravnom procese.
Dopravný proces je súbor operácií spojených s pohybom dopravných prostriedkov, čiže dopravou rozumieme činnosť premiestňovania osôb a vecí v priestore a čase.
Prepravný procese je súbor operácií spojených s premiestňovaním osôb a vecí (nakládka, vykládka, prekládka, vlastné premiestňovanie vecí, prípadne i osôb/čiže prepravou rozumieme užitočný výsledok dopravnej činnosti (produkt dopravy) spočívajúci vo vlastnom premiestňovaní osôb a vecí. Prepravný proces je teda pojem užší, dochádza k nemu súčasne s dopravným procesom, naproti tomu dopravný proces sa realizuje bez súčasnej realizácie prepravného procesu, napríklad pri prázdnych jazdách dopravným prostriedkom.
Nezodpovedný prístup niektorých pracovníkov, často aj vo vedúcich funkciách, hlavne v podceňovaní náročnosti manipulácie s materiálom pomocou motorových vozíkov, vedie k vzniku pracovných úrazov a k materiálnym škodám. Pracovná úrazovosť má negatívne ekonomické i spoločenské dopady na zamestnancov i zamestnávateľov. Obidva tieto subjekty, ktoré sú účastníkmi pracovných procesov, musia svojim zodpovedným prístupom aktívne prispieť k znižovaniu pracovnej úrazovosti.
Zabezpečenie BOZP s motorovými vozíkmi sa nemôže zaobísť bez znalosti platných bezpečnostných predpisov, technických noriem, ako aj znalosti správnej konštrukcie ochranných zariadení používaných na likvidáciu úrazového rizika v pracovnom priestore motorových vozíkov. Z tohto hľadiska je nutné dávať dôraz na aktívny prístup k bezpečnosti práce, používanie predpísaných a účinných osobných ochranných pracovných prostriedkov a pomôcok, dodržiavanie bezpečnostných predpisov a technických noriem, neodstraňovanie zabudovaných bezpečnostných zariadení, upozorňovanie na technické nedostatky (poruchy) a dodržiavanie plánu údržby a opráv.
Motorový vozík je určený k manipulácii a preprave bremien prevažne na kratšie vzdialenosti na účelových komunikáciách a vo vnútri budov.
Triedenie motorových vozíkov
Triedenie motorových vozíkov možno uskutočniť z hľadiska napríklad druhu pohonu, účelu používania, nosnosti, spôsobu ovládania, výšky zdvihu podľa tabuľky do tried a druhov.
Pre stanovenie klasifikácie motorových vozíkov platí STN ISO 5053 - 1 Motorové vozíky. Názvoslovie.
Triedy sa označujú rímskymi číslicami, druhy sa označujú v závislosti od spôsobu obsluhovania motorových vozíkov veľkými písmenami abecedy.
Druhy motorových vozíkov:
1.
trieda I - elektrické;
2.
trieda II - so spaľovacím motorom (vrátane LPG alebo CNG),
3.
skupina:
-
A plošinové, nízkozdvižné, ťažné aj tlačné, ručne vedené;
-
B plošinové, nízkozdvižné, ťažné aj tlačné, s pákovým riadením;
-
C plošinové, nízkozdvižné, ťažné aj tlačné, s volantovým riadením;
-
D vysokozdvižné, ručne vedené;
-
E vysokozdvižné, s pákovým riadením;
-
W1 vysokozdvižné, s volantovým riadením, do 5 ton nosnosti;
-
W2 vysokozdvižné, s volantovým riadením, nad 5 ton nosnosti;
-
G vysokozdvižné so zdvíhacou plošinou;
-
Z zvláštne vozíky.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.