Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Pracovno-
právne
vzťahy

Aktuálne zmeny v oblasti pracovnoprávnych vzťahov

Kategória: Legislatívne zmeny Autor/i: JUDr. et. Mgr. Jozef Toman, PhD.

Novela zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách – schválené v NR SR

Dňa 23. októbra 2024 NR SR schválila novelu zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách. Účinnosť novely je 1. decembra 2024 (§ 38h týkajúci sa nevydania nových opatrení MPSVR SR), inak je účinnosť od 1. januára 2025. Tento materiál bol pôvodne súčasťou novely zákona o minimálnej mzde, ale musel byť od nej po Legislatívne rade vlády SR oddelený, a teda sa predkladal ako samostatný návrh. V NR SR už neboli žiadne pozmeňujúce návrhy oproti verzii schválenej vládou SR.

Okruh zmien:

  •  Nové znenie § 7 – náhrady za používanie cestných motorových vozidiel zamestnanca pri pracovných cestách.

Ustanovenie § 7 sa mení  ako celok, vychádza však z pôvodného znenia, ale podstatne sa prepracúva. Ide o tieto zmeny:

-    celý text: aktualizácia a zosúladenie terminológie s osobitnými predpismi v doprave. Ide napr. o zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – pojmy ako motorové vozidlo, nemotorové vozidlo, cestné vozidlo, zvláštne vozidlo, kategórie vozidiel, štvorkolka, doklad vozidla – namiesto technického preukazu, zástupca výrobcu (t. j. nepoužívajú sa už pojmy jednostopové a dvojstopové vozidlo, technický preukaz).

 -    osobitné pravidlá pre elektromobily a plug-in hybridy:

 a) spresnenie jednotkovej ceny pohonnej látky v prípade, ak je pohonnou látkou elektrická energia; v tomto prípade sa ustanovuje, že za doklad o kúpe možno považovať okrem dokladu napr. z nabíjacej stanice aj doklad od dodávateľa elektrickej energie, z ktorého možno odvodiť jednotkovú sadzbu za elektrickú energiu pre domácnosť, v ktorej zamestnanec vozidlo nabíjal. Ide napr. o sadzbu podľa zmluvných podmienok, za ktorú zamestnanec odoberá energiu v domácnosti (napr. v dome), kde si nabíja svoje elektrovozidlo. Zákon sa neobmedzuje len na domácnosť zamestnanca, ale môže ísť napr. aj o domácnosť rodinného príslušníka (t. j. napr. zamestnanec, ktorý býva v byte, nabíja vozidlo v dome rodiča).

Ak zamestnanec nevie preukázať jednotkovú cenu pohonnej látky dokladom o kúpe (v domácnosti, resp. aj z nabíjačky) možno využiť údaje zo Štatistického úradu SR, ktorý od 1. januára 2024 sleduje v rámci kategórie „Priemerné ceny pohonných látok v SR (týždenne)“, aj nasledujúce ukazovatele:

-  Elektrická energia AC nabíjanie (eur/kWh),         

-  Elektrická energia DC nabíjanie (eur/kWh),         

-  Elektrická energia ultra nabíjanie (eur/kWh),

t. j. nielen priemernú cenu – benzín, nafta, plyn (CNG, LNG).

b) spresnenie určenia spotreby pri elektrovozidle – ide o spotrebu uvedenú v doklade o vozidle (ktorá sa nezapisuje povinne do dokladov o vozidle v časti emisie a spotreba, keďže elektrické vozidlo pri prevádzke neprodukuje emisie, ale môže byť uvedená v ďalších úradných záznamoch) alebo o v ods. 9 ide o spotrebu zistenú meračom zabudovaným vo vozidle alebo v ods. 10 o spotrebu preukázanú inými dokladmi (napr. technickými údajmi od výrobcu, zástupcu výrobcu).

c) upravenie postupu v prípade plug-in hybridu: rovnaký postup, ako sa postupuje v prípade, ak je pohonnou látkou plyn v kombinácii s inou pohonnou látkou, a to vzhľadom na to, že je problematické sledovať správanie plug-in hybridu v reálnej prevádzke (napr. podľa dokladov by mal mať spotrebu 1,1 litra/100 km, avšak v skutočnej prevádzke pôjde o 4 litre). Zákon ustanovuje aj určité východiská, aby dohoda nebola svojvoľná (napr. ak je v doklade vozidla uvedená spotreba, prihliada sa na ňu v dohode).

d) zreálnenie spotreby vozidiel: navýšenie spotreby uvedenej v evidencii o vozidle o 10 % (tam, kde sa doteraz nezvyšovala) – inšpirácia v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov v § 19 ods. 2 písm. l), kde sa pre služobné vozidlá zvyšuje spotreba  o 20 %, a to z dôvodu, že doklad o vozidle pri nových vozidlách uvádza len kombinovanú spotrebu, ktorá však nezodpovedá reálnej spotrebe. Vzhľadom na zvýšenú spotrebu elektrovozidiel pri vyšších rýchlostiach sa zavádza % zvýšenia (20 %) pre jazdu po rýchlostnej ceste a diaľnici. Zamestnanec však spotrebu môže preukazovať aj podľa ods. 10 písm. a), ktoré sa týka porovnávania podobných vozidiel, písm. b) tzv. prelitrovaním, c) technickými údajmi výrobcu, zástupcu výrobcu – ktorá obsahuje podrobnejšie údaje, resp. pri elektrovozidle napr. aj jediné údaje (pretože zapísanie spotreby do evidencie o vozidle nie je povinné).

  • Nové znenie § 8 – zverejňovanie súm stravného a sumy základnej náhrady za používanie vozidla

Podľa novej právnej úpravy sa už nebude vydávať opatrenie (Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR), ale v Zbierke zákonov SR sa bude zverejňovať oznam  s presne určeným dátumom zverejnenia (iné pravidlá, napr. rast indexu najmenej o 5 % sa nemenia). Ide o zjednodušenie legislatívneho procesu, pretože napr. pripomienka verejnosti o nezvýšení súm by musela smerovať k zmene zákona, nie k zmene opatrenia, ministerstvo opatrením vlastne len „oznamovalo“ sumu zistenú podľa zákona vo väzbe na rast štatistického indexu. Od dĺžky legislatívneho konania závisela aj účinnosť zmeny (t. j. verejnosť automaticky nevedela, kedy presne bude zmena účinná, mohla to len odhadovať).

Prechodné ustanovenia (§ 38h, § 38i, § 38j) riešia prechod me

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.