Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Inovatívne smart technológie a ich využitie v oblasti BOZP (3.) * Rozšírená a virtuálna realita *

Dátum: Rubrika: TRENDY Zo seriálu: Inovatívne smart technológie a ich využitie v oblasti BOZP

Pokračovanie seriálu sa zaoberá rozšírenou a virtuálnou realitou a ich využívaním pri vzdelávaní aj v oblasti BOZP. Virtuálna realita už dávno nie je výsadou herného priemyslu, ale preniká do ďalších odborov, ako je vzdelávanie, medicína, šport alebo priemysel.

Poznámka redakcie: článok je pokračovaním predchádzajúceho článku.
Rozšírená realita (
Augmented Reality,
ďalej len "AR") označuje umiestnenie digitálnych prvkov do reálneho obrazu sveta. Ide teda o akúsi digitálnu nadstavbu skutočného sveta, keď v reálnom svete vidíme nielen prvky nachádzajúce sa v našom zornom poli, ale i virtuálne objekty, s ktorými môžeme ďalej manipulovať. [1] Vyžaduje si vysokú výkonnosť hardvéru. K rozvoju rozšírenej reality sú potrebné priestorové údaje - digitálne mapy, ktoré umožňujú väzbu informácií ku konkrétnej lokácii. Využite AR je v reklame, zábave (vizualizácia katalógov), výcviku armády (virtuálne ciele), v automobilovom priemysle, v skladových a logistických operáciách, automatickej navigácii, v rámci montáže produktov, servise výrobkov pomocou vizualizácie, automatickom prekladači manuálov a pod. Výhodou AR je to, že nekladie nároky na vzdelanie užívateľa, čo môže mať pozitívny vplyv na zamestnanosť a vzdelávanie v rámci celého kvalifikačného spektra populácie.
Virtuálna realita
Virtuálna realita (ďalej len "VR") je prostredie vymodelované pomocou počítača, ktoré simuluje skutočnosť. Najčastejšie je to vytváranie vizuálneho zážitku, ktorý je zobrazovaný na obrazovke počítača alebo cez špeciálne stereoskopické zariadenie
(headset)
.
Headset
je zariadenie, na ktorom sa po nasadení na hlavu používateľovi zobrazuje virtuálna realita. Pre doplnenie zážitku sa využívajú aj ostatné zmysly ako napríklad sluch a hmat. Tvorba autentickej virtuálnej reality je obmedzená súčasne dostupnými technickými prostriedkami, ktoré sa však postupom času veľmi zlepšujú. Pozostáva z dvoch komponentov:
1.
Software -
je program, ktorý sa nachádza v počítači alebo notebooku a vyžaduje len minimálne nároky na zariadenie.
Software
umožňuje jednoduchú obsluhu toho, čo klientovi premietneme do "okuliarov" takzvaného
headsetu
.
2.
Hardware -
ten predstavuje okuliare alebo spomínaný
headset
, ktoré si klient nasadí a odborník do nich premieta zvolené prostredie.
V dnešnej dobe je VR na veľmi vysokej, užívateľsky dostupnej úrovni. S virtuálnou realitou dnes dokáže pracovať naozaj každý a práca je vďaka nej oveľa efektívnejšia. Aj preto je stále obľúbenejším nástrojom, ktorý sa neustále rozširuje do ďalších odvetví, v ktorých nachádza nové uplatnenie.
Typy virtuálnej reality
V súčasnosti nie sú rôzne konkrétne definované typy vir­tuálnej reality, avšak jeden zo spôsobov rozdelenia by mohol byť na zábavné (videohry a filmy), vzdelávacie, medicínske (napr. liečenie fóbií a tupozrakosti a pod.) a pracovné účely. Ďalej sa môže deliť na imerzívnu a neimerzívnu podľa toho, ako veľmi umožňuje používateľovi vcítiť sa do vytvorenej rea­lity. Neimerzívna virtuálna realita sa často za virtuálnu realitu ani nepovažuje, kvôli tomu ako rozšírená je. Najrozšírenejšia forma neimerzívnej virtuálnej reality je akákoľvek videohra, ktorá je zobrazená na displeji a ovládaná ovládačom alebo klávesnicou a myšou. Naopak imerzívna virtuálna realita umožňuje používateľovi vcítiť sa do vytvorenej reality a využíva na to
headset
, ktorý pred očami používateľa vytvára 3D s
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.