Vyhľadávanie v pracovnoprávnych vzťahoch
Pracovno-
právne
vzťahy
Organizácia pracovného času pri dohodách
Kategória: Pracovnoprávne vzťahy Autor/i: JUDr. et. Mgr. Jozef Toman, PhD. Zdroj: Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
Na dohody sa nevzťahujú ustanovenia Zákonníka práce o rozvrhovaní pracovného času (§ 86 až § 90 ZP). V prípade dohôd sa ani nepoužíva spojenie „pracovná zmena“, pojem „rozvrh“, „rozvrhovanie“, „organizácia pracovného času“ a pod.
Organizácia pracovného času je teda dohodnutá priamo v dohode (ak je práca nejakým spôsobom predvídateľná) alebo je založená na konkrétnej potrebe (ad hoc) s tým, že sa musia dodržať limity ustanovené zákonom.
V tejto súvislosti právna úprava ČR v § 74 ods. 2 ZP ustanovuje, že: „V dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr není zaměstnavatel povinen rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu.“
Hoci Zákonník práce takéto výslovné vyjadrenie neobsahuje, tento záver platí aj v Slovenskej republike. Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vychádzajú z filozofie, že dohody boli upravené v Zákonníku práce aj preto, že v prípade niektorých prác vzniká ich náhodná, nepredvídaná, krátkodobá potreba, kde organizácia pracovného času ani nie je možná.
Obsahom dohody môže byť aj dohodn
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.