Výchova a vzdelávanie patria medzi najdôležitejšie nástroje implementácie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci do pracovných procesov a správania sa zamestnancov v podnikoch.
Prvoradým predpokladom pre kvalitné vzdelávanie v podniku je uvedomenie si dôležitej úlohy, ktorú predstavuje BOZP v podniku, hlavne vedúcimi zamestnancami. Bez podpory vedenia nie je možné výchovu a vzdelávanie aplikovať do pracovného procesu a to bez ohľadu na formu výchovy a vzdelávania.
Na to, aby definícia uvedená v úvode bola uplatniteľná v praxi je dôležité podniknúť radu opatrení a uvedomiť si podstatu a význam BOZP. Dôležitou podmienkou pre efektivitu procesu vzdelávania je uvedomenie si zamestnávateľa aké je dôležité BOZP v podniku.
Správne organizovaná a zabezpečovaná BOZP znižuje náklady, ktoré vyplývajú z práceneschopnosti zamestnancov, z úrazovosti, prípadne zo sankcií udelených inšpekciou práce, poškodením technických zariadení a pod.
Znalosť predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je neoddeliteľnou a trvalou súčasťou kvalifikačných predpokladov. Povinnosťou organizácie je sústavne oboznamovať s predpismi na zaistenie BOZP, s novými poznatkami bezpečnej techniky, rizikami, prípadne zmenami, ktoré majú vplyv na bezpečnosť a ochranu zdravia zamestnanca. Oboznamovanie zamestnancov sa vykonáva rôznymi formami vzdelávania.
Súčasné napredovanie informačných a komunikačných technológii má za následok obohatenie a vytvorenie nových foriem vzdelávania.
Hlavným predstaviteľom nových foriem vzdelávania je
e-learning
, ktorý našiel uplatnenie najmä v univerzitnom prostredí u nás aj v zahraničí. Jeho využitie je pomerne rozšírené aj v systéme vzdelávania, a to hlavne v podnikoch so zahraničným zastúpením.
E-learning je forma vzdelávania využívajúca multimediálne prvky (text, grafika, audio, video, hypertextové linky a pod.) a didaktické prostriedky s cieľom efektívne dosiahnuť stanovené vzdelávacie ciele. K distribúcii vzdelávacieho obsahu sú využívané prostriedky informačných a komunikačných technológií.
Nové formy vzdelávania sú dôsledkom zvyšujúcich sa finančných nárokov na vzdelávanie, globalizáciu a zvyšovanie konkurencieschopnosti s dôrazom na zefektívnenie a skvalitnenie vzdelávacieho procesu. Rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady č. 2318/2003/ES sa v uplynulom období rokov 2004 – 2006 uviedol do života nový komunitárny program e-learning. Tak sa popri "klasických“ formách vzdelávania dostávajú do výchovno-vzdelávacieho procesu aj nové formy vzdelávania.
Informačné a komunikačné technológie v kontexte vzdelávania boli podporované Európskou komisiou, ktorá schválila rôzne iniciatívy na podporu e-learnigu a IKT vo vzdelávaní. Stimuly boli nasmerované hlavne do oblasti školstva na zvyšovanie gramotnosti študentov a stali sa aj všeobecnou prioritou v štyroch vertikálnych programoch (Erazmus, Komenius, Leondardo daVinci a Grundtwig). Všetky európske štáty majú národné stratégie na podporovanie IKT v rôznych oblastiach.
Základné formy vzdelávania:
-
vzdelávanie prostredníctvom lektora - tradičná forma vzdelávania,
-
e-learning
– nová forma vzdelávania,