Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Doprava a stavebníctvo

Dátum: Rubrika: BOZP ADRESNE Zo seriálu: Bezpečnostní technici - legislatívne zmeny od 1. januára 2023

V predchádzajúcich vydaniach časopisu ste mali možnosť otestovať si svoje znalosti z oblasti BOZP v rámci cyklu testovacích otázok pre bezpečnostných technikov. Otázky boli zostavené na účely písomnej skúšky na Národnom inšpektoráte práce a priniesli sme ich v nadväznosti na prijatie zákona č. 114/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o BOZP“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. V tomto čísle vám prinášame ešte jednu sériu otázok, a to z oblasti dopravy a stavebníctva.

TESTOVÉ OTÁZKY K PÍSOMNEJ SKÚŠKE BEZPEČNOSTNÝCH TECHNIKOV NA NÁRODNOM INŠPEKTORÁTE PRÁCE

Doprava

1. Po 4,5 hodinách jazdy musí mať vodič prestávku v trvaní 45 minút. Túto prestávku však môže rozdeliť na dve prestávky v trvaní najmenej:
a)
  1. 15 a 30 minút;
  2. 30 a 30 minút;
  3. 25 a 20 minút.
2. Do pracovného času sa započítava aj čas iného prevádzkového prerušenia súvislého vedenia vozidla, ak je kratšie ako:
d)
  1. 15 minút;
  2. 10 minút;
  3. 5 minút.
3. Ako sa charakterizuje denný čas jazdy motorového vozidla?
g)
  1. je to čas vedenia motorového vozidla medzi dvoma nepretržitými dennými odpočinkami;
  2. je to čas vedenia motorového vozidla medzi dvoma nepretržitými týždennými odpočinkami;
  3. je to celkový súhrnný čas jazdy medzi koncom jednej doby denného odpočinku a začiatkom nasledujúcej doby denného odpočinku alebo medzi dobou denného odpočinku a dobou týždenného odpočinku.
4. Ako je charakterizovaný,,odpočinok" vodiča motorového vozidla?
k)
  1. akýkoľvek neprerušovaný časový úsek, počas ktorého môže vodič voľne disponovať svojím časom;
  2. je to doba medzi dvoma dennými časmi vedenia motorového vozidla, a táto sa nezapočítava do pracovného času;
  3. je to doba medzi dvoma bezpečnostnými prestávkami, a táto sa započítava do pracovného času.
5. Celkový súhrnný čas jazdy motorového vozidla nesmie presiahnuť:
n)
  1. 80 hodín v období dvoch po sebe nasledujúcich týždňov;
  2. 90 hodín v období dvoch po sebe nasledujúcich týždňov;
  3. 100 hodín v období dvoch po sebe nasledujúcich týždňov.
6. Celkový súhrnný čas jazdy počas dvoch po sebe idúcich týždňov nesmie presiahnuť:
q)
  1. 112 hodín;
  2. 90 hodín;
  3. 82 hodín.
7. V akej lehote je povinný dopravný podnik zabezpečiť v prípade poruchy záznamového zariadenia jeho opravu autorizovanou osobou?
t)
  1. ihneď, ako to okolnosti dovolia, v mieste obvyklého stanovišťa motorového vozidla;
  2. v priebehu dvoch týždňov odo dňa zistenia poruchy na trase jazdy motorového vozidla, ak sa motorové vozidlo nemôže vrátiť do prevádzkarne;
  3. ihneď, ako to okolnosti dovolia, dá dopravný podnik opraviť schválenou montážnou firmou alebo dielňou, alebo ak sa vozidlo nemôže vrátiť do priestorov dopravného podniku, tak v priebehu jedného týždňa odo dňa poruchy alebo od objavenia chybnej činnosti.
8. Ako dlho je dopravný podnik povinný uchovávať použité záznamové listy?
w)
  1. najmenej dvanásť mesiacov po ich zaznamenaní;
  2. nie je povinný uchovávať záznamové listy;
  3. do konca roka, v ktorom boli použité.
9. Obsluhou podľa STN 26 8805:2018 je osoba, ktorá vlastní preukaz obsluhy motorových vozíkov a:
z)
  1. je zdravotne spôsobilá vykonávať prácu obsluhy motorových vozíkov;
  2. je zdravotne spôsobilá vykonávať prácu obsluhy motorových vozíkov a v prípade používania motorového vozíka na verejnej komunikácií musí vlastniť obsluha vodičský preukaz príslušnej skupiny podľa celkovej hmotnosti vozidla;
  3. nemusí byť zdravotne spôsobilá vykonávať prácu obsluhy motorových vozíkov.
10. Ak je karta vodiča poškodená, nefunkčná, stratená alebo odcudzená, vodič po ukončení cesty:
ac)
  1. vytlačí informácie týkajúce sa dôb zaznamenaných tachografom, zaznamená všetky doby inej práce, pohotovosti a čerpaného odpočinku od doby vyhotovenia výtlačku na začiatku cesty, keď neboli zaznamenané tachografom, a na tomto dokumente vyznačí údaje, ktoré umožnia identifikáciu vodiča (meno, číslo karty vodiča alebo vodičského preukazu vodiča) vrátane podpisu vodiča;
  2. zapíše ručne na tachografový krúžok všetky činnosti za konkrétne časové obdobie;
  3. zapíše všetky činnosti do knihy jázd.
11. Kto vykonáva kontroly nad dodržiavaním ustanovení zákona č. 462/2007 Z.z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z.z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z.z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z.z. v znení neskorších predpisov na pozemných komunikáciách?
af)
  1. inšpektoráty práce v spolupráci s orgánmi Policajného zboru;
  2. inšpektoráty práce;
  3. colné orgány v rámci colného dohľadu.
12. Vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a ktorí vedú motorové vozidlo skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE, sú povinní podrobiť sa pravidelným lekárskym prehliadkam:
ai)
  1. každé 2 roky a po dosiahnutí veku 65 rokov každý rok;
  2. každých 5 rokov a po dosiahnutí veku 60 rokov každé dva roky;
  3. každých 5 rokov a po dosiahnutí veku 65 rokov každé dva roky.
13. Kedy môže vodič čerpať doby denného odpočinku a doby skráteného týždenného odpočinku mimo základne vo vozidle?
al)
  1. ak je vozidlo vybavené vhodnými zariadeniami na spanie pre každého vodiča a vozidlo nie je v pohybe;
  2. ak je vybavené ležadlom pre každého vodiča, vykurovacím a vetracím systémom;
  3. v žiadnom prípade vodič nesmie čerpať odpočinok v zaparkovanom vozidle.
14. Koľko môže mať vodič motorového vozidla najviac skrátených dôb denného odpočinku v období medzi ľubovoľnými dvoma dobami týždenného odpočinku?
ao)
  1. najviac tri skrátené doby denného odpočinku;
  2. nemožno ho skrátiť v žiadnom prípade;
  3. najviac tri krát za týždeň za podmienky, že odpočinok v nasledujúcom mesiaci bude predĺžený o čas predchádzajúceho skrátenia.
15. Týždenný čas jazdy nesmie presiahnuť:
ar)
  1. 48 hodín;
  2. 40 hodín;
  3. 56 hodín.
16. Školiteľ obsluhy motorových vozíkov je:
au)
  1. právnická osoba a fyzická osoba staršia ako 18 rokov, ktorá spĺňa požiadavky na školiteľa podľa § 27 ods. 4 písm. a) alebo b) zákona o BOZP a ktorá vykonáva teoretickú a praktickú časť školenia obsluhy motorových vozíkov;
  2. fyzická osoba staršia ako 18 rokov, ktorá spĺňa požiadavky na školiteľa podľa §27 ods. 4 písm. a) alebo b) zákona o BOZP a ktorá vykonáva teoretickú a praktickú časť školenia obsluhy motorových vozíkov;
  3. fyzická osoba, ktorá nemusí byť staršia ako 18 rokov, ktorá spĺňa požiadavky na školiteľa podľa § 27 ods. 4 písm. a) alebo b) zákona o BOZP a ktorá vykonáva teoretickú a praktickú časť školenia obsluhy motorových vozíkov.
17. Osoba s príslušným dokladov podľa STN 26 8805:2018 je osoba s platným preukazom na obsluhu motorových vozíkov a s odbornou praxou v tejto činnosti najmenej:
ax)
  1. 2 roky v predchádzajúcich 5 rokov;
  2. 3 roky v predchádzajúcich 5 rokov;
  3. 3 roky v predchádzajúcich 7 rokov.
18. Ak vodič riadi vozidlo vybavené digitálnym tachografom, na požiadanie oprávneného kontrolného úradníka kedykoľvek predloží:
ba)
  1. svoju kartu vodiča, každý ručný záznam a výtlačok vytvorený počas daného dňa a predchádzajúcich 15 dní;
  2. svoju kartu vodiča, každý ručný záznam a výtlačok vytvorený počas daného dňa a predchádzajúcich 28 dní a záznamové listy zodpovedajúce rovnakému obdobiu, počas ktorého viedol vozidlo vybavené analógovým tachografom;
  3. svoju kartu vodiča, každý ručný záznam a výtlačok vytvorený počas daného dňa a predchádzajúcich 56 dní a záznamové listy zodpovedajúce rovnakému obdobiu, počas ktorého viedol vozidlo vybavené analógovým tachografom.
19. Obsluha motorových vozíkov musí najmä:
bd)
  1. používať alkoholické nápoje a iné návykové látky pred jazdou a počas jazdy;
  2. odmietnuť jazdu motorovým vozíkov, ktorého technický stav môže ohroziť bezpečnosť a spôsobilosť prevádzky alebo keď hrozí nebezpečenstvo poškodenia zdravia a majetku;
  3. ponechať motorový vozík s motorom v chode a obsluhovať motorový vozík v takej polohe, ktorá neodporuje zásadám bezpečnosti.
20. Najmenšia šírka prechodovej uličky jednosmernej, bez prenášania bremena musí byť:
bg)
  1. 500 mm;
  2. 600 mm;
  3. 700 mm.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.