6. Výber OOPP
OOPP sú pracovné nástroje, ktorých funkčnosť má za cieľ chrániť pracovníka pred rizikom pracovného úrazu. Musia spĺňať požiadavky Európskej únie. Na výrobku tak musí byť
označenie CE
a vyhlásenie o zhode. Kľúčové informácie pre užívateľov OOPP sú uvedené v návode na používanie, v ktorom je výrobca povinný uvádzať ochranné vlastnosti, ktoré výrobok poskytuje, ale aj podmienky, za ktorých možno ochranné vlastnosti očakávať. OOPP je každý prostriedok, ktorý zamestnanec pri práci nosí, drží alebo inak používa vrátane jeho doplnkov a príslušenstva, ak je určený na ochranu bezpečnosti a zdravia zamestnanca. OOPP chráni zdravie a život každého pracovníka, ktorý ich používa. Vo väčšine prípadov rozhodujú o tom, či dôjde k pracovnému úrazu alebo nie. Aby boli tieto prostriedky účinné, musia spĺňať prísne požiadavky. Najdôležitejšie je, aby boli účinné pre daný druh ochrany, aby ich používanie nepredstavovalo ďalšie riziko a zodpovedali podmienkam a prostrediu pracoviska, boli prispôsobené fyzickým predpokladom daného zamestnanca, rešpektovali ergonomické požiadavky a zdravotný stav zamestnanca.
Ako pomôcku pre výber OOPP na základe vyhodnotenia rizík - nebezpečenstva možno využiť tabuľku č. 1. V tabuľke sú uvedené príklady rizík (označené číslicami), ktoré môžu ohrozovať rôzne časti tela a orgány zamestnancov, ktoré majú byť chránené (označené veľkými písmenami). V tabuľke č. 2 sú uvedené príklady činností zamestnanca vystavené nebezpečenstvu - riziku, ako aj príklady činností, pri ktorých môže byť príslušný typ OOPP potrebný a tiež ohrozené odvetvia a odbory činnosti, ktoré môžu na základe ich vyhodnotenia, vyžadovať vo vzťahu k rizikám poskytnutie OOPP. Ochrana práce, ako je to uvedené v zákone o BOZP a zákone č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov, je systém opatrení vyplývajúcich z právnych predpisov, organizačných opatrení, technických opatrení, zdravotníckych opatrení a sociálnych opatrení zameraných na utváranie pracovných podmienok zaisťujúcich bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, zachovanie zdravia a pracovnej schopnosti zamestnanca. Starostlivosť o bezpečnosť a zdravie zamestnancov pri práci a o zlepšovanie pracovných podmienok ako základných súčastí ochrany práce je rovnocennou a neoddeliteľnou súčasťou plánovania a plnenia pracovných úloh.
OOPP zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi, ak nebezpečenstvo nemožno vylúčiť ani obmedziť technickými prostriedkami, prostriedkami kolektívnej ochrany ani metódami a formami organizácie práce.
Zamestnávateľ, zamestnanci a zástupcovia zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a odborová organizácia navzájom spolupracujú pri plánovaní a vykonávaní opatrení v oblasti ochrany práce, tu významnú úlohu majú OOPP, ktoré ochraňujú pracovníkov pred nebezpečenstvom, ako aj pred možným pracovným úrazom. Ponúknite zamestnancom, aby sa zúčastnili výberu OOPP. Ľudia bežne dávajú prednosť vybaveniu, ktoré si sami vyberú. Dáva im to pocit nezávislosti, individuality a kontroly. Dáva teda zmysel, že zamestnanci majú menší sklon nosiť OOPP, ktoré pre nich vyberiete bez ich vedomia alebo účasti. Ak kupujete vybavenie v obchode, zoberte svojho zamestnanca so sebou. Pokiaľ budete OOPP objednávať cez katalóg alebo e-shop, nechajte ich nahliadnuť a dajte im šancu sa k výberu tiež vyjadriť. To pomáha zamestnancom vybrať si také prostriedky, ktoré im budú vyhovovať z hľadiska funkčnosti, veľkosti i zdravotnej nezávadnosti voči ich prípadným zdravotným problémom.
7. Čo nie sú OOPP
Podľa
§ 1 ods. 2 nariadenia vlády č. 395/2006 Z.z.o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov v znení neskorších predpisov OOPP nie sú:
a)
bežné pracovné odevy, uniforma a obuv, ktoré nie sú určené na ochranu zdravia zamestnancov pred rizikami a ktoré nepodliehajú pri práci mimoriadnemu opotrebovaniu alebo znečisteniu,
b)
prostriedok, ktorým záchranné zložky poskytujú pomoc,
c)
prostriedok používaný pri cestnej doprave,
e)
prostriedok na sebaobranu a na odstrašovanie.
8. Kedy sú OOPP potrebné
OOPP sú potrebné pri každej pracovnej činnosti, pri ktorej hrozí nebezpečenstvo úrazu, ale tiež vždy, keď nie je možné zaistiť minimalizáciu alebo úplné odstránenie rizika pracovného úrazu. Ak ochranné prostriedky napriek príkazu zamestnávateľa nenosíte, vystavujete sa nielen vysokému riziku zranenia, ale aj riziku neodškodnenia v prípade úrazu. Ak sa pri vyšetrovaní úrazu zistí, že zamestnanec pri práci nepoužíval OOPP, poisťovne väčšinou finančné odškodnenie a náhrady neplnia.
9. Správne používanie OOPP
Správne používanie OOPP je kľúčové pre udržanie bezpečnosti práce. Nerešpektovanie pokynov správneho používania, ktoré udáva výrobca alebo zamestnávateľ, v mnohých prípadoch vedie k vážnemu pracovnému úrazu. Zamestnávateľ je povinný starostlivo oboznámiť a informovať svojich zamestnancov s nebezpečenstvami, pred ktorými ho používanie poskytnutého OOPP chráni, a poučiť ho o správnom používaní tohto OOPP a podľa potreby mu poskytnúť aj praktický výcvik. Zamestnávateľ je povinný zamestnanca oboznámiť pri jeho prijatí do zamestnania, preložení na iné pracovisko, zaradení alebo prevedení na inú prácu, zavedení novej technológie, nového pracovného postupu alebo nového pracovného prostriedku. Žiadne všeobecné pravidlá neexistujú. Vždy je potrebné školiť každý ochranný prvok zvlášť na použitie pri konkrétnej pracovnej činnosti. Vzhľadom na množstvo druhov ochranných prostriedkov bohužiaľ nie je možné ich v tomto článku popisovať jednotlivo. Obsah a spôsob oboznámenia a pravidelnosť opakovaného oboznámenia musia byť prispôsobené charakteru práce vykonávanej zamestnancom, jeho pracovisku a iným okolnostiam, ktoré sa týkajú výkonu práce, najmä pracovným prostriedkom, pr