Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Štatistiky
Kategória: Aktuality Zdroj: Národný inšpektorát práce
Výsledky inšpekcie práce v rokoch 2018 až 2021 týkajúce sa počtu nedostatkov v oblasti riadenia BOZP v porovnaní s ostatnými nedostatkami zistenými u zamestnávateľov na Slovensku.
Kód | Skupina objektov dozoru | Počet | |||
rok 2021 | rok 2020 | rok 2019 | rok 2018 | ||
0100 | Ustanovené pracovné podmienky | 5 431 | 3 659 | 5 676 | 6 673 |
0200 | OOPP | 597 | 653 | 1 188 | 642 |
0300 | Riadenie BOZP | 3 375 | 3 528 | 4 491 | 4 116 |
0400 | Organizácia práce | 175 | 390 | 394 | 406 |
0500 | Pracovné prostredie | 610 | 480 | 560 | 545 |
0600 | Prevádzkové budovy a objekty | 9 975 | 8 682 | 10 352 | 9 786 |
0700 | VTZ | 11 306 | 9 649 | 10 614 | 10 063 |
0800 | Ostatné stroje a zariadenia | 727 | 448 | 473 | 1 201 |
0900 | Špeciálne stroje a zariadenia | 585 | 446 | 646 | 472 |
1000 | Činnosti | 335 | 658 | 644 | 590 |
1100 | Kolektívne zmluvy | 8 | 10 | 22 | 7 |
1200 | Pracovnoprávne a mzdové predpisy | 10 362 | 9 117 | 10 885 | 11 303 |
1210 | Nelegálne zamestnávanie | 1 480 | 1 566 | 1 617 | – |
1300 | Trhový dohľad | 756 | 936 | 1 303 | 1 303 |
9999 | Bližšie nešpecifikovaný | 1 | 3 | 7 | 13 |
Spolu | 45 723 | 40 225 | 48 872 | 47 051 |
Do riadenia BOZP sa nahrávajú nasledovné nedostatky:
03 | Riadenie BOZP |
0301 | Politika BOZP |
0302 | Hodnotenie nebezpečenstiev – identifikácia rizík |
0303 | Zástupcovia zamestnancov |
0304 | Zamestnanecká rada, dôverník |
0305 | Bezpečnostno-technická služba |
0306 | Komisia bezpečnosti a zdravia |
0307 | Pracovná zdravotná služba |
0308 | Previerky BOZP (vnútorné) |
0309 | Školenie BOZP |
0310 | Evidencia a registrácia udalostí |
0311 | Vedenie evidencie a technickej dokumentácie (okrem VTZ) |
0312 | Určenie bezpečných pracovných postupov |
0313 | Vydávanie pravidiel BOZP (pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vydané zamestnávateľmi) |
0314 | Kontrolná činnosť zamestnávateľa |
0315 | Spoločné pracoviská |
0399 | Iné – riadenie BOZP |
V oblasti riadenia BOZP absentuje zvýšená pozornosť zamestnávateľov voči jednotlivým prvkom systému riadenia BOZP, ktoré vyplývajú z právnych a ostatných predpisov v oblasti BOZP, čo sa prejavovalo najmä v malých podnikoch a u živnostníkov. Často dochádza najmä k vypracovaniu legislatívou stanovenej dokumentácie prostredníctvom BTS pre zamestnávateľa, pričom tieto dokumenty sú mnohokrát formálne a nepracuje sa s nimi ďalej ako s uceleným systémom, čím dochádza k nefunkčnému systému riadenia BOZP, čo môže viesť k zvýšenému ohrozeniu života a zdravia zamestnancov.
Nedostatky zistené v oblasti riadenia BOZP sa týkali posudzovania rizík na pracoviskách a pri pracovných činnostiach. Zamestnávatelia v záujme zaistenia BOZP neposúdili všetky riziká vyplývajúce z pracovnej činnosti vykonávanej zamestnancami, a to v niektorých prípadoch ani v priestoroch s nebezpečenstvom výbuchu horľavých plynov alebo pár horľavých kvapalín. Niektorí zamestnávatelia nemali vypracované vnútorné predpisy (pre sklady a pod.), neurčili svojim zamestnancom bezpečné postupy. Bolo tiež zistené, že zamestnávateľ vo vnútornom predpise neupravil spôsob oboznamovania zamestnancov, v niektorých prípadoch zamestnávateľ preukázateľne neoboznámil zamestnancov s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie BOZP, so zásadami bezpečnej práce, zásadami ochrany zdravia pri práci, zásadami bezpečného správania na pracovisku a s bezpečnými pracovnými postupmi vypracovanými pre vykonávané pracovné činnosti zamestnancami na pracovisku napr. zamestnancov, ktorí pracujú vo výbušnom prostredí s dokumentom o ochrane pred výbuchom, s prevádzkovým poriadkom a s obsluhou zariadení a ochranných systémov a zamestnancov, ktorí pri svojej činnosti sú povinní používať OOPP na ochranu proti pádu so zásadami bezpečného používania prideleného OOPP na ochranu proti pádu – vrátane praktickej prípravy zamestnanca na jeho správne používanie.
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.
Archív článkov
Kategórie
Najpoužívanejšie kľúčové slová
- COVID-19
- Príspevok na starostlivosť o ZŤP osobu
- Zamestnávateľ
- Dávky garančného poistenia
- Program Prvá pomoc +
- Koronakríza
- Zamestnanec
- SZČO
- Čestné vyhlásenie
- Legislatíva
- Životné minimum
- Pracovné miesto
- Mesačné výkazy za zamestnancov
- Odklad platenia poistného - sociálne poistenie
- Dávka v hmotnej núdzi
Aktuality
Návrh zákona o službách zamestnanosti: zmeny v evidencii osôb v hmotnej núdzi a úprava príspevkov
redakcia
Nový projekt na podporu zamestnanosti: práca namiesto dávok ako cesta k ekonomickej stabilite
redakcia
Legislatívny návrh na zavedenie flexibilného 4-dňového pracovného týždňa v Slovenskej republike
redakcia
Daňový bonus a 2% rodičom
Finančná správa SR
Dôchodkový vek v roku 2025 sa nemení!
Sociálna poisťovňa