Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Pracovné situácie

Zrušenie letu – postavenie cestujúceho, zamestnanca a zamestnávateľa (2.)

Publikované: Autor/i: JUDr. et. Mgr. Jozef Toman, PhD.

V praxi sa možno v pracovnom práve stretnúť aj s interakciami dvoch právnych predpisov z úplne iných oblastí (pracovnoprávny a občianskoprávny – spotrebiteľský), pričom sú spojené spoločnou udalosťou (zrušenie letu na zahraničnej pracovnej ceste).

Postavenie zamestnanca a právna zodpovednosť zamestnanca v prípade zrušeného letu

V prípade zodpovednosti za škodu u zamestnanca podľa Zákonníka práce, ide o situáciu, keď zamestnanec koná v rámci pracovnoprávneho vzťahu (pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s nimi), poruší svoju povinnosť, vznikne škoda, táto škoda je v príčinnej súvislosti s porušením povinnosti. Zákonník práce v prípade zodpovednosti zamestnanca za škodu vychádza zo zodpovednosti za škodu na základe zavinenia zamestnanca (v niektorých prípadoch ako  hmotná zodpovednosť zamestnanca – zodpovednosť za vzniknutý schodok – § 182 Zákonníka práce a prevzatie zvereného predmetu na písomné potvrdenie – § 185 Zákonníka práce, sa zavinenie prezumuje). Zavinenie môže byť vo forme nedbanlivosti alebo úmyslu. Ak neexistuje ani nedbanlivosť, nie je daná zodpovednosť zamestnanca za škodu. 

V prípade, ak letecká spoločnosť zruší let, ktorým sa zamestnanec mal vrátiť domov, a tento let bol určený zamestnávateľom (napr. zamestnávateľ zarezervoval posledný let z destinácie a nie je tam iná alternatíva), zamestnanec nezavinil situáciu, že ďalší dostupný let je až v iný deň. O zavinení zamestnanca by bolo možné hovoriť, ak by si sám zamestnanec jednostranne, s cieľom zostať v príslušnom meste dlhšie v daný deň, zmenil letenku bez vedomia (súhlasu) zamestnávateľa a bez toho, aby to vôbec pripúšťali vnútorné predpisy zamestnávateľa napr. z letu o 16:00 hod., resp. 18:00 hod. na posledný let v daný deň, a ten by bol zrušený. V takom prípade by jeho konanie bolo príčinou, prečo sa zo zahraničnej pracovnej cesty nevrátil v daný deň, pretože ak by išiel v pôvodnom čase, vrátil by sa v plánovanom čase. Výnimkou by bola situácia, ak by napr. v daný deň boli nakoniec zrušené všetky lety, napr. z dôvodu výpadku elektriny, informačných systémov by neodletel ani let o 16:00 hod. – v takom prípade konanie zamestnanca zmena času letu je bezpredmetné k následku (následok by bol teoreticky len v tom, že čím neskôr sa zamestnanec dostane na rad ohľadom zmeny letenky, tým neskôr letí domov – ak je veľa čakajúcich cestujúcich).

Rovnako by zamestnanec mohol zodpovedať, ak by z vlastného zavinenia zmeškal let o 18:00 hod., ale podmienky letenky umožňujú, aby odletel o 20:00 hod., avšak iba tento let bol zrušený.

Ak k zmene letu došlo tak, že neboli porušené pravidlá u zamestnávateľa, napr. zamestnanec je na stretnutí, kde musí byť a došlo k jeho predĺženiu a podmienky vo vzťahu k letenke umožňujú jej zmenu na neskorší let, zamestnanec by nezodpovedal za škodu, pretože konal v medziach povoleného, a teda neporušil svoju povinnosť.

Ak by zamestnanec mal letieť o 18:00 hod., ale tento let je zrušený a letecká spoločnosť mu ponúkne let napr. cez prestup s príchodom o 23:00 hod. alebo let ďalší deň s preplatením ubytovania a stravy, zamestnanec by mal konzultovať možnosti so zamestnávateľom (ak je to možné z časového hľadiska – napr. ak stojí v rade 200 ľudí, pri okienku už konzultovať možnosti nevie, ale počas čakania môže mať priestor na komunikáciu so zamestnávateľom – ak je osoba v EÚ nemali by jej vzniknúť dodatočné náklady na telefonát, SMS – ak ide o situáciu vo večerných hodinách, je aj na zo

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Príslušnosť súdu na posúdenie fiktívnej živnosti v súkromnoprávnom spore N

Publikované:

V prípade 6CdoPr/3/2024 sa až pred Najvyšší súd SR (hoci ten konštatoval funkčnú nepríslušnosť) dostala otázka, či spor je sporom pracovnoprávnym, a teda platí kauzálna príslušnosť pre pracovnoprávne spory podľa § 24 zákona č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej len „CSP“) alebo ide o obchodnoprávny spor a platí kauzálna príslušnosť pre obchodnoprávne spory podľa § 22 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.

Zmeny v súdnej praxi pri rozhodovaní o náhrade mzdy pri neplatnom skončení pracovného pomeru N

Publikované:

V minulosti bola téma priznávania náhrady mzdy pri neplatnom skončení pracovného pomeru na slovenské (resp. predtým československé) pomery pomerne veľa judikovaná, avšak v posledných rokoch nastali výrazné zmeny v slovenskej rozhodovacej súdnej praxi. Uvedené zmeny, resp. novo-nastolený trend v rozhodovaní súdov bude vyžadovať nový prístup súdov pri rozhodovaní o tejto právnej otázke.

Zrušenie letu – postavenie cestujúceho, zamestnanca a zamestnávateľa (2.) N

Publikované:

V praxi sa možno v pracovnom práve stretnúť aj s interakciami dvoch právnych predpisov z úplne iných oblastí (pracovnoprávny a občianskoprávny – spotrebiteľský), pričom sú spojené spoločnou udalosťou (zrušenie letu na zahraničnej pracovnej ceste).