Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Mediácia v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci

Dátum:

Mediácia je mimosúdna činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor, ktorý vznikol z ich zmluvného vzťahu alebo iného právneho vzťahu. V Slovenskej republike mediáciu upravuje zákon č. 420/2004 Z.z. o mediácii v znení neskorších predpisov (ďalej "zákon"). V oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je mediácia vhodná najmä v prípadoch, keď sa zamestnanci a zamestnávateľ nevedia zhodnúť na poskytovaní druhov osobných ochranných pracovných prostriedkov, pri spísaní spoločnej dohody podnikateľov o vytvorení podmienok na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia zamestnancov na spoločnom pracovisku a v akom rozsahu.

Mediácia v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
JUDr.
Danica
Bedlovičová,
právnik a mediátor
Mediátorom podľa zákona môže byť každá fyzická osoba zapísaná v registri mediátorov, na ktorej sa osoby zúčastnené na mediácii dohodnú a ktorá s osobami zúčastnenými na mediácii uzavrie dohodu o začatí mediácie.
Osoba zúčastnená na mediácii je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je v spore týkajúcom sa zmluvného vzťahu alebo iného právneho vzťahu s inou fyzickou osobou alebo právnickou osobou (napr. akciová spoločnosť a živnostník, zamestnávateľ, zamestnanec).
Osoba prizvaná mediátorom alebo osobou zúčastnenou na mediácii je fyzická osoba, ktorá je prizvaná k riešeniu vzniknutého sporu a s účasťou ktorej obidve sporové strany súhlasia, napr. znalec z odboru stavebníctvo, ťažba dreva a spracovanie dreva, energetika, lekár špecializujúci sa na oblasť pracovného lekárstva.
Mediačné stretnutie je stretnutie mediátora so sporiacimi sa stranami pre účely vypracovania dohody o riešení sporu.
Mediátor je povinný:
1.
Pri výkone mediácie dodržiavať všeobecne záväzné právne predpisy (zákony, nariadenia vlády a vyhlášky) a rešpektovať rozhodnutia orgánov verejnej moci (súdov, inšpektorátov práce), ktoré sa týkajú sporu, ktorý je predmetom mediácie, a o ktorých má alebo musí mať v priebehu mediácie vedomosť.
2.
Vykonávať svoju činnosť osobne, čestne, svedomito, nezávisle, nestranne, dôsledne, s náležitou odbornou starostlivosťou, ale dbať pritom na účelnosť a hospodárnosť výkonu mediácie.
3.
Správať sa spôsobom, ktorý neznižuje dôstojnosť a vážnosť mediácie, osoby mediátora, osôb zúčastnených na mediácii a osôb prizvaných mediátorom.
4.
Informovať pred začatím mediácie o svojom postavení v mediácii, o priebehu mediácie, o zásadách, účele a spôsobe vedenia mediácie, o spôsoboch jej ukončenia, výške odmeny za vykonanie mediácie a na požiadanie informovať osoby zúčastnené na mediácii o získanom vzdelaní a skúsenostiach.
5.
Poučiť osoby zúčastnené na mediácii pred začatím mediácie o ich právach, ktoré môžu byť mediáciou dotknuté a o dôsledkoch mediácie (napr. o postavení mediátora v mediácii, čo mediátor v procese mediácie nesmie, priebeh - kroky mediácie, spôsob a čas skončenia mediácie, výška odmeny mediátora).
6.
Rešpektovať názory osôb zúčastnených na mediácii a vytvárať podmienky na ich vzájomnú komunikáciu a na zmierlivé riešenie, ktoré bude zohľadňovať ich záujmy.
7.
Podpísať dohodu, ktorá je výsledkom mediácie alebo odmietnuť podpísať dohodu, ktorá je výsledkom mediá cie, ak je zrejmé, že odporuje zákonu, obchádza zákon alebo sa prieči dobrým mravom. Odmietnutie podpisu mediátor vyznačí v zápisnici a na požiadanie vydá osobe zúčastnenej na mediácii písomné potvrdenie o dôvodoch odmietnutia podpisu dohody, ktorá je výsledkom mediácie.
8.
Osobám zúčastneným na mediácii vyhotoviť potvrdenie o skončení mediácie a osobám prizvaným k mediácii vyhotoviť potvrdenie o účasti na mediácii, ak o to mediátora požiadajú.
9.
Bez zbytočného odkladu informovať osoby zúčastnené na mediácii o všetkých skutočnostiach, pre ktoré by mohli byť z výkonu mediácie vylúčené, ak so zreteľom na ich pomer k veci alebo k osobám zúčastneným na mediácii alebo k ich zástupcom možno mať pochybnosti o ich nezaujatosti.
10.
Viesť knihu mediácií a v rámci nej viesť prehľadnú evidenciu mediácií, ktoré vykonáva.
Mediátor nesmie:
1.
Sám rozhodovať o spore, ktorý je predmetom mediácie, alebo nútiť osoby zúčastnené na mediácii, aby prijali ním navrhované riešenie sporu (napr. strany sporu predkladajú mediátorovi spôsoby riešenia a mediátor im pomôže nájsť dohodu).
2.
Vykonať mediáciu v spore, ak v tom istom spore alebo v spore s ním súvisiacom poskytol právne služby, notárske služby alebo poradenstvo a odbornú pomoc inej osobe, ktorej záujmy sú v rozpore so záujmami toho, kto o vykonanie mediácie žiada.
3.
Vykonať mediáciu v spore, ak sú jeho záujmy alebo záujmy osôb jemu blízkych v rozpore so záujmami osôb, ktoré o vykonanie mediácie žiadajú.
Mediátor má nárok na odmenu za výkon mediácie. Odmena mediátora sa určuje na základe dohody medzi mediátorom a osobami zúčastnenými na mediácii.
Ak bol mediátor určený Centrom právnej pomoci podľa zákona č. 327/2005 Z.z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi v znení neskorších predpisov, patrí mu odmena podľa tohto zákona.
Mediátor vykonáva mediáciu prevažne v kancelárii, ktorá sa zapisuje do registra mediátorov. Kanceláriou mediátora je aj kancelária v mediačnom centre, v ktorého zozname je zapísaný. Na tento účel je mediátor povinný ju zriadiť a udržiavať.
Mediátor, osoby zúčastnené na mediácii a iné fyzické osoby prizvané mediátorom alebo osobou zúčastnenou na mediácii k mediácii sú povinné, ak sa strany nedohodnú inak, zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, ktoré sa dozvede
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.