Výkon inšpekcie práce pozostával z vykonávania kontrol na pracoviskách a v súčinnosti s príslušníkmi policajného zboru aj na pozemných komunikáciách bez rozdielu štátu, v ktorom bolo motorové vozidlo evidované a bez rozdielu štátnej príslušnosti vodiča.
V roku 2015 bolo inšpektormi práce skontrolovaných na pracoviskách a pozemných komunikáciách spolu 10 302 vodičov. V počte skontrolovaných dní vodičov (záznamové listy a počty dní stiahnutých z digitálnych tachografov) to predstavuje 297 033 dní, čo je 117,9% z celkového plánovaného počtu skontrolovaných dní vodičov pre rok 2015 (252 000 pracovných dní vodičov). Na pracoviskách bolo inšpektormi práce skontrolovaných 3 027 vodičov a 170 043 pracovných dní vodičov, čo je 57,2% z celkového počtu skontrolovaných dní vodičov v roku 2015. Na pozemných komunikáciách bolo skontrolovaných spolu 7 275 vodičov a 126 990 pracovných dní vodičov, čo je 42,8% z celkového počtu skontrolovaných dní vodičov v roku 2015.
Najčastejšie nedostatky vodičov za rok 2015 zistené počas kontrol na pozemných komunikáciách a na pracoviskách:
-
nedodržiavanie denného minima času odpočinku (4 832),
-
prekračovanie času vedenia v trvaní 4,5 hod., po uplynutí ktorého má nasledovať prestávka + nedodržiavanie prestávky pri dennom vedení vozidla v minimálnom trvaní 45 minút (4 535),
-
prekračovanie denného času vedenia vozidla (1 945),
-
nedodržiavanie týždenného minima času odpočinku (1 112),
-
nepredloženie záznamových listov resp. výstupov za predchádzajúcich 28 dní (590),
-
prekračovanie dvojtýždňového limitu času vedenia vozidla (266),
-
nesprávne používanie záznamového zariadenia, neprepínanie nastavenie podľa vykonávanej činnosti (172).
Najčastejšie sa vyskytujúcim nedostatkom zisteným na pozemných komunikáciách, ale aj v priestoroch podnikov, bolo nedodržanie dĺžky denného odpočinku. Okrem vedomého skracovania odpočinku spôsobeného podceňovaním významu minimálnej dĺžky odpočinku zo strany vodičov alebo zlou organizáciou práce zo strany zamestnávateľa stále existuje aj iná príčina. Je ňou nedostatočné školenie vodičov zo sociálnej legislatívy v doprave zapríčinené nedostatočnou znalosťou problematiky zo strany lektorov a následným nesprávnym prípadne nezrozumiteľným oboznámením s daným právnym predpisom. V praxi sa to neskôr prejaví tým, že vodiči začnú svoj výkon práce skôr akoby mali, resp. začnú neskoro čerpať denný odpočinok. Aj keď vodiči majú odpočinok v trvaní 11 resp. 9 hodín, tento nie je čerpaný v priebehu 24 hodín. Vodiči sa mylne domnievajú, že stačí, ak odpočívajú 11, prípadne 9 hodín medzi koncom predchádzajúceho a začiatkom nasledujúceho výkonu. Neuvedomujú si, že takto čerpať denný odpočinok musia stihnúť do 24 hodín od začiatku posledného výkonu.
Vysoký počet nedostatkov pri dodržiavaní čerpania predpísaných prestávok počas vedenia vozidla a nedodržanie nepretržitého denného odpočinku je zapríčinený jednak skutočným nečerpaním predpísanej prestávky a denného odpočinku, ale aj nesprávnym používaním záznamového zariadenia zo strany vodičov - nesprávnym prepínaním režimov práce (prestávka, pohotovosť, alebo iná práca). Následkom toho im vyhodnocovací program vyhodnotí nedostatočné čerpanie prestávky resp. denného odpočinku (aj keď v skutočnosti boli čerpané). Táto neznalosť je spôsobená najmä tým, že vodiči neabsolvovali dostatočné školenie zo sociálnej legislatívy v doprave a nevedia, že povinnú minimálnu dobu denného odpočinku musia čerpať v priebehu 24 hodín, odkedy začali svoj denný výkon, resp. nevedia ako rozdeliť povinnú prestávku v priebehu 4,5 hod jazdy (nesprávne rozdelenie: 30 + 15 mi