Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Činnosť národného kontaktného miesta EU-OSHA a medzinárodné aktuality
Dátum: Rubrika: AKTUÁLNE ZO SVETA
Činnosť národného kontaktného miesta EU-OSHA a medzinárodné aktuality
Ladislav
Kerekeš
Národné kontaktné miesto EU-OSHA
Najdôležitejšími príjemcami činností EU-OSHA sú malé podniky a mikropodniky
Mikropodniky, malé a stredné podniky tvoria väčšinu podnikov v Európe, pričom samotné mikropodniky predstavujú až úctyhodných 95%. Malé a stredné podniky (ďalej len "MSP"), a predovšetkým mikropodniky a malé podniky, sú preto hlavnou cieľovou skupinou agentúry EU-OSHA. Nepredstavujú totiž len viac ako polovicu pracovnej sily EÚ, ale takisto trpia neprimerane vysokým percentom úrazov a iných problémov súvisiacich s BOZP. Väčšie podniky čoraz viac investujú do politík v oblasti BOZP, čo v mnohých MSP zjavne chýba, pravdepodobne v dôsledku vnímaného alebo skutočného nedostatku zdrojov a často i slabej výmeny informácií o účinnom riadení BOZP.
Jedným z najvýznamnejších cieľov pri zriadení agentúry EU-OSHA bolo vytvoriť z Európy bezpečnejšie, zdravšie a produktívnejšie miesto na prácu. Snahou agentúry je rozširovať vedomosti a zvyšovať informovanosť o rizikách na pracovisku a podporovať zlepšenia v oblasti BOZP a zároveň oslovovať tvorcov politík, podniky a pracoviská a poskytovať spoľahlivé informácie a praktické nástroje.
Zvyšovaním informovanosti a poskytovaním praktických zdrojov agentúra EU-OSHA s pomocou svojich partnerov podporuje tisícky mikropodnikov a malých podnikov a mnohých iných príjemcov a naďalej hľadá inovatívne spôsoby, ako oslovovať hlavné cieľové skupiny.
Počas uplynulých 25 rokov agentúra EU-OSHA vybudovala a zmobilizovala celoeurópsku sieť partnerov na zvyšovanie informovanosti o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci (BOZP).
Európska únia v roku 2011 uznala, že MSP sú hnacím motorom Európy, a preto zaviedla rôzne systémy financovania na ich podporu. Agentúra EU-OSHA na základe výzvy Európskeho parlamentu vytvorila súbežný systém, ktorý fungoval od roku 2001 do roku 2003.
Len v prvom roku fungovania systému bolo podporených 51 projektov, pričom granty sa pohybovali vo výške od 25 000 eur do 190 000 eur, a ich celková suma dosiahla 5 mil. eur. Tento systém bol prínosom pre viac ako pol milióna MSP a celkovo sa uskutočnilo viac ako 15 000 hodín odbornej prípravy a seminárov v oblasti informovanosti o rizikách a osvedčených postupoch. Nie je preto prekvapujúce, že popularita tohto systému rástla a počas druhého roku fungovania z neho profitovalo až 700 000 MSP.
Prostredníctvom týchto systémov financovania dokázala agentúra v prvých rokoch fungovania osloviť mnohé MSP v celej Európe. Nielenže dokázala zvýšiť informovanosť o BOZP, ale aj posilnila svoj profil medzi podnikmi, ktoré sa usiluje podporovať.
Mikropodniky a malé podniky sú jednými z kľúčových príjemcov činnosti agentúry EU-OSHA. Hlavné kampane Zdravé pracoviská, ktoré agentúra EU-OSHA založila na Európskom týždni bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ktorý prebieha od roku 2000, a následne každoročných informačných kampaniach o BOZP, sa stali hlavnou súčasťou jej snahy oslovovať malé podniky. Cieľom týchto dvojročných kampaní je zvyšovať informovanosť o príslušných témach súvisiacich s BOZP, a to prostrední
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.