Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Analýza pracovných úrazov

Dátum:

Analýza pracovných úrazov
Ing.
Laurencia
Jančurová
Národný inšpektorát práce, Košice
Prípad prvý
Zamestnanec XY (ďalej "postihnutý") spolu s kolegom AB mali v kritický deň za úlohu vyčistiť priestor pod prístreškom posypového materiálu a pripraviť ho pre uskladnenie nového materiálu. Za účelom naloženia a odvozu odpadu, ktorý sa nachádzal pod prístreškom pri posuvnej bráne, chcel zamestnanec AB pristaviť stavebný nakladač Manitou 731T s upevnenou lyžicou, ktorý bol zaparkovaný vedľa prístreška pri kompostárni. Po tom, čo si AB zobral z administratívnej budovy kľúče od nakladača, naštartoval motor, zdvihol lyžicu a po zaradení spiatočného chodu pomocou páky na ľavej strane pod volantom zacúval smerom pod prístrešok cca 10 m. Potom bez použitia prevádzkovej brzdy zaradil pákou predný chod a začal sa pohybovať smerom k miestu pred posuvnú bránu, kde sa nachádzal odpad. V čase premiestňovania nakladača zamestnancom AB, vykonával postihnutý upratovacie práce v okolí miesta nazhromaždeného odpadu. V čase, keď sa nakladač riadený AB približoval k posuvnej bráne, sa postihnutý, ktorý bol zaujatý svojou prácou, presunul pred posuvnú bránu. Pri priblížení sa nakladača k posuvnej bráne začal AB brzdiť pomocou prevádzkovej brzdy, tá však nebola funkčná. Následkom toho narazil do postihnutého tak, že lyžica nakladača ho pritlačila o bránu, pričom utrpel viaceré poranenia nezlučiteľné so životom. Postihnutý zomrel na mieste vzniku úrazu.
Zistené skutočnosti:
-
Postihnutý pracoval u zamestnávateľa ako vodič - strojník na základe pracovnej zmluvy trvajúcej ku dňu úrazu spolu 5 rokov a 11 mesiacov.
-
Zamestnanec AB pracoval na základe pracovnej zmluvy ako vodič - strojník.
-
Zamestnávateľ predložil osnovu školenia BOZP s prezenčnou listinou, ktorá potvrdila účasť postihnutého a zamestnanca AB na predmetnom školení, ktoré vykonal zmluvný autorizovaný bezpečnostný technik.
-
Zamestnávateľ predložil záznam o vykonanom školení na obsluhu stavebných strojov a protokol skúšobnej komisie z preskúšania strojníkov, ktorého sa zúčastnili aj postihnutý a zamestnanec AB. Školenie vykonalo oprávnené školiace stredisko.
-
Alkohol v krvi postihnutého nebol zistený.
-
AB je držiteľom preukazu obsluhy stavebného stroja, skupiny 2 - dozéry a pásové traktory, skupina 9 - nakladacie a vykladacie stroje kolesové nad 28 KW.
-
Zamestnávateľ predložil návod na obsluhu kolesového nakladača Manitou 731 Turbo. V návode v časti "Inštrukcie pre obsluhu" ja okrem iného uvedené, že je potrebné skontrolovať činnosť prevádzkovej brzdy". Ďalej je uvedené, že "obsluha má brzdiť jemne, nikdy nie náhle, radiť chod vpred/ vzad vždy zo stacionárnej pozície, nikdy nie náhle".
-
AB pri vyšetrovaní úrazu uviedol, že pred použitím nakladača neskontroloval funkčnosť prevádzkovej brzdy.
-
Podľa videozáznamu zaznamenanom priemyselnou kamerou zamestnávateľa, nachádzajúcou sa v objekte skládky, bola poloha prednej hrany lyžice nakladača v okamihu nárazu vo výške kolesa nakladača, približne 120 cm nad podlahou.
-
Deň pred vznikom úrazu postihnutého obsluhoval nakladač iný zamestnanec firmy, ktorý v zápisnici o podaní informácie uviedol, že počas celej doby obsluhy nakladača (jednalo sa o 10-dňové zastupovanie počas dovolenky) nezistil na ňom žiadnu poruchu bŕzd. V priebehu doby zastupovania dolieval brzdovú kvapalinu, v písomných záznamoch nebolo uvedené jej množstvo.
-
Zamestnanec, ktorý pravidelne obsluhoval nakladač uviedol, že dolievanie brzdovej kvapaliny bolo potrebné približne raz za pol roka, v množstve cca 0,05 litra.
-
Servisný technik v zápisnici o podaní informácie uviedol, že do brzdovej sústavy sa musí dolievať ako brzdová kvapalina iba minerálny olej. V prípade dolievania syntetického oleja môže dôjsť k rozleptaniu tesniacich gumových prvkov v systéme, čo by mohlo mať za následok vytekanie tekutiny z brzdového systému.
-
Nakladač bol po vzniku úrazu zaistený okresným riaditeľstvom policajného zboru za účelom posúdenia technického stavu znalcom z odboru cestná doprava.
V znaleckom posudku boli uvedené nasledovné skutočnosti:
-
Po naštartovaní nakladača nízku hladinu brzdovej kvapaliny signalizoval akustický tón a na prístrojovom paneli svietila kontrolka. Akustický tón je aktivovaný po poklese hladiny brzdovej kvapaliny vo vyrovnávacej nádržke o cca 1 cm.
-
Brzdový pedál sa dal stlačiť bez odporu až na podlahu, prevádzková brzda bola nefunkčná, parkovacia brzda funkčná.
-
Konštrukcia brzdového systému nakladača je taká, že v prípade úniku brzdovej kvapaliny zo systému sa táto kvapalina zhromažďuje v diferenciáli náprav a zmieša sa s prevodovým olejom. Bolo zistené, že v priestore diferenciálu prednej nápravy sa nachádzali 3 litre nadbytočnej kvapaliny (množstvo nad kontrolným otvorom). V zadnej náprave bolo predpísané množstvo kvapaliny pod kontrolný otvor.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.